Èrem
acolitis dins las annadas 50 e aviam pas encara abandonat lo
subrepelís blanc e la rauba roja per estrenar lo vestit novèl :
una crotz penjada al còl, l’auba blanca e son gròs cordilh roge
nosat a l’entorn del ventre, acabat per un plumet de fiuses
tenguts per un nos gròs e pesuc.
Aquel
cordilh e son plumet, de los faire virar dins l’aire coma un
ventilador, ras del morre de son vesin, aquò èra, pecaire, la sola
distraccion, dins lo temps que lo capelan l’esquina virada, la
messa en latin s’esperlongava sens fin. Èra atanben, del cop, la
primièira rason de se far repotegar dessús.
Al
moment de l’elevacion, esquinlar pas coma o volia -1 còp, 2 còps,
3 còps- la devòta rança, de negre vestida, que n’aviá pas agut
pro de nos carpinhar a l’escòla mairala, qu’èra estada nòstra
regenta, veniá pas qu’en segonda rason. Saupriam nos o remembrar
un parelh d’ans pus tard, las nuòches d’estiu vengudas, per li
far profechar en prioritat de la campaneta. E l'endeman, un còp
denonciats, de nos entendre dire per nòstres parents : « e
ben, ères aqui amb de braves … acolitis ».
N’èrem
pas encara aquí, se'n mancava pas que de qualques annadas.
Nòstras
devocions conoissián son estrambòrd benlèu pas per Nadal mas
puslèu per Pascas e la Setmana santa, per la bona rason qu’èra
pas besonh de tresfosir que las ceremònias se passavan en defòra de
la glèisa : procession dels rampalms, del camin de crotz, de
las cagaraulas, per acabar amb lo pelegrinatge de l’ermitage, lo
diluns de Pascas.
Dins
nostres regrets es la procession de las cagaraulas que ven en primièr
coma la tortuga de la faula.
Aquò
se passava lo Dijòus sant e coma per totas las ceremònias d’aquela
setmana, en causa las campanas en viatge a Ròma, los acolitis deviam
faire lo torn del vilatge amb las tarabastèlas per sonar lo mond a
la glèisa. N’i aviá pas que tres e las disputas per las brandir
menavan tant de rebaladís coma las aisinas.
Del
còp arribàvem a la glèisa quora la ceremònia èra plan
entamenada mas pas per aquela de las cagaraulas, justament, qu’èrem
puslèu en avança. Ne voliam pas mancar una minuta. De la fauta del
temps a aquel moment de l’annada : un cop de pluòja o un còp
de vent e caliá esperar l’an d’après.
Los
joines Sautaròcs, las preparacions los avián ocupats tot lo
Sant-Clame del jorn.
Las
cagaraulas i aviá fòrça temps que banejavan, nimai bavarilhavan,
pas pus qu’avián servit de pitança.
Las
cauquilhas, elas, èran estadas sonhosament recaptadas dins l’ombra
d’un tirador, de còps directament, lo de dejós la taula, dins
l’espèra d’una fin luminosa e religiosa, per esclairar lo camin
de la procession.
(Apegadas
a l’aurelha se seriá segurament poscut entendre aquel
refranh : « Sèm pro per manjar ço qu’avèm, se
qualqu’un mai vòl venir, que se còpe la camba en camin. »)
Per
aquò far, èran emplenadas de l’òli rance que demorava al fons de
las gèrlas ; un bocin de coton derrabat de la boneta de nuòch
servissiá de mecha. Puòi, sus una teuna planca estacada sus las
grasilhas dels balcons, èran un pauquet enfonçadas d’aquí,
d’alai, sus un planponh de sabla. N’i
aviá atanben dins los trauquets de las faciadas mai abrigadas del
vent, amb de còps, de bocinets de candèlas per los que manjavan pas
de cagaraulas a son ostal.
Mancava
pas que de pregar lo bon Dieu, saique la sola pregària de la
jornada, per aparar l’installacion dels capricis del tarau o del
marin que vendrián empachar d’alucar las pichonas calelhas.
Mai
prigonda èra la nuòch, melhor èra. Aürosament que d’aquel
moment los lums publics èran pas coma uòi e encara melhor se lo
garda aviá pas agut lo temps de remplaçar las ampolas castanhadas
dins la setmana per d’acolitis prevesents.
Partit
de la glèisa a la nuòch negra, lo capelan, detras las devòtas e
sos cants en latin, podiá començar lo torn del vilatge e la
procession grossissiá lo long de las carrièiras, per far lo plen
davant lo restaurant de Fonzon, ont d’Innocents de Niana o de
Cogorlas de Sant-Joan de Fòs èran venguts, per l’escacensa, e
acabar en avança lo quaresme, tastar las trochas e las escaravissas.
Del
còp las devòtas s’entendián pas pus que i aviá encara mai de
bruch que per las enterralhas.
Se
sabèm pas las originas, la naissença d’aquela procession, sabèm
al mens las circonstàncias de sa disparicion. Venguda mai folclorica
que religiosa, lo capelan decidiguèt de la suprimir.
Ne
caliá pas mai als reborsièrs que son los Sautaròcs per la voler
continuar.
Es
coma aquò qu’en 1956 ,per lo Dijòus sant, la nuòch venguda,
lo capelan faguèt simplament una pichona ceremònia dins la glèisa
dins lo temps que los mai mescresents dels Sautaròcs, eles, cònsol
en primièr, e los bons catolics « frondaires »
faguèron la procession e venguèron picar al portalh de la glèisa.
Ne
garde ieu un remembre viu. Ère amb ma maire e lo sol enfant dins la
glèisa esclairada pas qu’amb cinc o sièis ciris, amb de cants de
devòtas tan joioses coma lo miserere.
Mai lugubre qu’aquò, se pòt pas. La ceremònia anava s’acabar
quora los conservadors comencèron de picar, tusta e buta, contra lo
portalh de la glèisa e de cridar. Aviá pas encara sèt ans e ère
pas fièr.
Lo
capelan volguèt los far calar e dobriguèt lo portalh per se trobar
en fàcia del garde qu’aviá alucat sus la plaça una candèla e
que li cridava coma un sord : « Toca-la, toca-la !» E
ma maire de peltirar lo capelan per l’auba per dire de l’empachar
de se n'aprochar.
Aquò
s’acabèt que tot lo mond sus la plaça, e èran pron nombroses,
t’i cridavan dessús de litànias qu’èran pas aquelas dels
sants.
Quora
vegère, d’annadas après, Don
Camillo e Peppone, aquò
agèt un gost de ja vist, mas, dins una version pas tan joiosa.
Per
la pichona istòria, tornats a l’ostal mon paire lai èra pas.
Emocion novèla. Saupèrem un pauc mai tard que de vesins l'èran
venguts quèrre per adjudar a vestir un autre vesin que se veniá de
morir…. Tant coma la procession de las cagaraulas que sèm ben
obligats de ne portar lo dòl.
Lo Sautaròc
PS :
Se n’i a que me creson pas, o pòdon totjorn demandar a l’amic
Janòt que se soven de tot aquò, e mai agèsse pres sul cap, un
parelh d’annadas pus tard, un ròc qu’aviá el escampat en l’aire
per dire de castanhar una ampola del lum public que geinava per la
picorèa de la cerièiras.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire