O L'ALMANAC DE LA ROQUETIA.
Per dire tot çò de mancar pas dins lo rèire país clapassièr e endacòm mai, una pagina occitana que serà çò que ne faretz.
Nòvas de segur, mas tanben contes de ma grand-la-bòrnia, sornetas de ma tanta Nina de Niana, galejadas e bajocadas, pròsas e poesias, opinion, fòtos o vidèos,...
Acabatz de mandar.
cercle.occitan.max.roqueta@gmail.com

dimanche 29 septembre 2013

Fada de Serrana

Vejatz aquí la seguida de la vertat vertadièira sus la formacion de Serrana.
Per aqueles qu'an mancat la debuta, l'episòdi 1 es aquí dejós, al 1r de setembre, o de clicar Fada de Serrana, episòdi 1

Primièira pròva : i a pas res d’escrich sus nòstra cresença e per nautres, Sautaròcs, justament aquò es una pròva.
E coma deu semblar estranh per vautres, me'n vau justificar.

Per aquò se cal enrasigar dins aquel país, dins son istòria al temps de Benezet de Niana e de Guilhem de Gelòna. Aqueles èran coma de fraires e dau còp los monges de las doas abadiás s’ajudavan. Los de Niana portavan lo vin e lo blat, los de Gelòna l’òli, las olivas e las costèlas de cabra.
Mas quora Benezet e Guilhem agèron virat l’esquina aquò se degalhèt. E mai, virèt al vinagre. Se vegèt plan quora siaguèt l’ora de bastir lo pont. Òc lo pont dau diable.
Los de Niana repotegavan. « Seriá a nautres de portar tot çò que cau per bastir, e mai que mai, çò que i a de mai pesuc: las pèiras, la sabla, las fustas dau temps que vautres fariatz pas que de tirar de plans sus de pergamins ! Aquel pont vos servirà mai qu’a nautres que los pelegrins los veirem solament passar. Se fasiam aquò, seriá pas estonant que lo monde nos diguèsson d’innoçents ! En mai, volètz èsser independents, mas sens nautres i aurà pas ges de pont e demoraretz pas, a tot jamai, que de Sautaròcs. » Volián atanben contunhar de contrarotlar çò que se passava a Gelòna e per aquò venián espinchar cada setmana.
Los de Gelòna o entendián pas aital e comencèron de cambiar, benlèu pas sa liturgia, mas al mens sas pregàrias. Es coma aquò qu’al moment dau repais diguèron : « Sèm pron per manjar çò qu’avèm e se quauqu’un mai vòl venir que se cope la camba en camin . »
Alara, mon òme, aquò faguèt de bruch. Los de Niana cridèron a l’eretgia, çò que venguèt a las aurelhas dau Papa que deguèt dire, el, de òc o de non a l'independéncia de Gelòna.
Lo primièr Papa a se quichar la cervèla sus aquò siaguèt Alexandre II. Mas arpategèt. Per acordar tot lo monde diguèt que Gelòna èra jot l’autoritat de l’evesque de Lodèva e puòi, dos ans après, qu'èra independenta.
E los de Niana diguèron : un Papa que cambia d’idèa coma aquò es pas un Papa. E contunhèron de ficar son nas dins los afars de Gelòna.
Lo segond Papa que s'i atalèt siaguèt Urban II. Aquel faguèt las causas en règla. Escotèt los uns, puòi los autres, comprenguèt qu’aquel Benedicite pas tròp catholic, pas solament crestian, podiá amb de canhòts coma los Sautaròcs, faire petar un esquisma, lo Verdusianisme èra a mand de nàisser... Alara prenguèt sas responsabilitats. Es coma aquò que per Pascas, (sus çò que vau dire aquí, benlèu totes los istorians seràn pas d’acòrdi...) quand èra encara sul balcon que veniá d’acabar sa benediccion Urbi et Orbi, abans que de se tornar embarrar, aquel Papa, qu’èra fòrça grand, levèt los braçes cap al cèl e cridèt :  « Òsca Gelòna liura. »
Aquò reviscolèt los de Gelòna que tornèron cambiar sas pregàrias : « Sèm pron per manjar çò qu’avèm e se quauqu’un mai vòl venir que porte un litre de vin. »
I agèt encara un Papa per se laguiar d’aquel afar, Alexandre III, mas agèt pas que de confirmar çò qu'Urban II aviá dich.
E ben, e es aquí que ne voliái arribar, los monges de Niana tant coma los de Gelòna, los escriches dels Papas, malgrat tot çò qu’avián costat de trabalh papal, pendent dos sègles, s’arrestèron pas de los traficar per se tirar cap a eles la borrassa.
Es per aquò que per nautres, Sautaròcs, los escriches comptan pas. Çò que compta dins aquel país es la paraula, la paraula donada.

l'Emmascat de la Fada Serranèla

De seguir...



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire